Home › Veel gestelde vragen

Veel gestelde vragen

Verhuur uw huis ook succesvol met de moderne aanpak van HuysHeeren. De bezichtigingen doet u zelf, omdat u dat het beste kan. Alle complexe en juridische zaken doet HuysHeeren.

 

 

1. Woning 'Te huur' op Pararius

» Wat is Pararius?

» Wat is een huurprijstest of indicatiehuurprijs?

» Mag ik zelf de hoogte van de huurprijs bepalen?

» Wat is een gratis huurdersprofiel?

» Is er een voorbeeld van zo'n huurdersprofiel?

» Wat is een inkomensnorm?

» Wat is een borg of waarborg?

» Wat is een verhoogde borg?

» Zijn alle huurwoningen op Pararius nog vrij?

» Wat is een eerste huurproefperiode?

» Wat is WDH2015 oftewel Wet Doorstroming Huurmarkt 2015?

» Hoe maak ik de beste foto's van mijn huurhuis?

» Hoe lang kan ik mijn huurhuis op Pararius te huur zetten?

» Wat zijn verhuurvoorwaarden?

» Hoe meld ik mijn huurhuis aan bij HuysHeeren?

 

2. Bezichtigingen

» Welke eisen worden er aan kandidaat huurders gesteld voordat zij mogen bezichtigen?

» Brengt HuysHeeren de huurder(s) kosten in rekening?

» Hoe wordt een bezichtigingsafspraak voor een huurwoning gemaakt?

» Kan ik ook 's avonds komen bezichtigen?

» Wie verzorgt de onderhandelingen bij HuysHeeren?

» Hoe kan ik zelf bezichtigingen regelen van mijn huis?

» Wat moet ik doen na de bezichtiging?

 

3. Energielabel

» Is een energielabel verplicht?

» Hoe kom ik aan een energielabel?

 

4. Huis huren

» Hoe kan ik na de bezichtiging aangeven dat ik de woning wil huren?

» Woningtoewijzing: welke documenten moet ik verzenden naar de verhuurder?

» Mag de verhuurder de huurwoning aan een andere huurder verhuren als ik niet tijdig mijn documenten doormail?

» Wat is een instaphuurprijs?

» Kan ik ook voor een kortere periode huren?

 

5. Huurovereenkomst

» Wat is WDH2015 oftewel Wet Doorstroming Huurmarkt 2015?

» Wat is een volledige screening van huurders?

» Wat is de uitkomst van de Credit Checks?

» Wat kost een Credit Check de huurder(s)?

» Wat kost een screening van de huurder(s)?

» Krijgt de verhuurder vooraf inzage in de documenten van de huurder(s)?

» Wie stelt de originele huurovereenkomst (WDH2015) op?

» Wanneer ontvang ik de huurovereenkomst?

» Wanneer wordt de eerste maand huur en de borg betaald?

» Wat zijn de belangrijkste regels bij de ondertekening van de originele huurovereenkomst?

» Hoe lang is de eerste huurproefperiode?

 

6. Check-in & overzetten gas, water en elektra

» Wat is een check-in?

» Is een check-in noodzakelijk?

» Hoe kan ik de meterstanden doorgeven bij de verhuizing?

» Wanneer worden de nutvoorzieningen op naam van de huurder gezet?

 

7. Opzegging huurovereenkomst

» Wat is de opzegtermijn voor de huurder?

» Wat is de opzegtermijn voor de verhuurder?

» Hoe vraag ik gratis een opzeggingsbrief aan?

» Hoe verloopt de oplevering met eindinspectie, sleuteloverdracht en retourbetaling van de borg?

» Wat is een check-out?

» Moet ik alle gaatjes in muren dichten?

» Wat met ik doen als er beschadigingen zijn tijdens de inspectie?

» Hoe lang duurt de inspectie?

» Is een check-out noodzakelijk?

» Hoe moet ik mij als huurder aanmelden voor nieuwe woning?

» Hoe moet ik mij als verhuurder aanmelden voor nieuwe huurder?

 

 

 

Wat is Pararius?

Pararius is dé grootste onafhankelijke website voor vraag en aanbod van huurwoningen in Nederland. Pararius brengt huurders en verhuurders bij elkaar. Honderden professionele organisaties publiceren huuraanbod op Pararius. Deze organisaties bestaan uit makelaars, beheerders, ontwikkelaars en woningcorporaties door heel Nederland. Bezoekers kunnen eenvoudig zoeken in het grote aanbod en vervolgens contact met hen opnemen per mail of eenvoudigweg door gewoon even te bellen. Pararius is ontwikkeld door verhuurspecialisten die de markt voor huurwoningen transparant wilden maken. Pararius is handig voor huurders en verhuurders. Kijk maar eens op Pararius

 

 

 

terug naar boven

 

 

 

Hoe lang kan ik mijn huurhuis op Pararius te huur zetten?

Dit is afhankelijk van uw opdracht, als hierover geen afspraken zijn gemaakt dan zitten hier in principe geen beperkingen aan. Echter voor elke vastgoedbelegger is het rendement erg belangrijk, daarom moet elke huurwoning zo snel mogelijk worden verhuurd. Vooral de eerste paar weken zijn erg belangrijk, is de vraaghuurprijs te hoog dan zijn er weinig reacties. Pas uw huurprijs tijdig aan! Met één maand extra leegstand, had u de huurwoning wellicht al eerder voor een 10% lagere huurprijs kunnen verhuren. Vraag en aanbod zijn in de huurmarkt erg waardevolle gegevens.

 

 

 

terug naar boven

 

 

 

Hoe wordt een bezichtigingsafspraak voor een huurwoning gemaakt?

Omdat wij een online verhuurmakelaar zijn, verzorgt de verhuurder altijd zelf de bezichtigingen. Let wel, kandidaat huurders willen het liefst door de verhuurder zelf rondgeleid worden. Deze weet namelijk alles van de huurwoning en buurt en kan daarom veel informatie geven. De verhuurder plant een bezichtiging wanneer het verhuurder en kandidaat huurder het beste uitkomt. Of dat nou overdag, 's avonds of in het weekend is.

Stap voor stap bij bezichtigingen

  1. Kandidaat huurder heeft interesse om de woning te huren en mailt zijn gratis huurdersprofiel door aan HuysHeeren
  2. Alle huurdersprofielen mailen wij door aan de verhuurder
  3. Op het huurdersprofiel staan naam en telefoonnummer van de kandidaat huurder
  4. Verhuurder plant zelf een bezichtiging wanneer het verhuurder en kandidaat huurder het beste uitkomt. Of dat nou overdag, 's avonds of in het weekend is, dat mag u zelf weten!
  5. Als wij circa 10 huurdersprofielen aan de verhuurder hebben doorgemaild, zetten wij de woning in de optie op Pararius
  6. Na alle bezichtigingen maakt de verhuurder zelf een keus welke huurder de woning krijgt toegewezen
  7. De verhuurder mailt ons het huurdersprofiel van de 'gelukkige' kandidaat huurder(s) en beslist op dat moment of de 2 Credit Checks voldoende zijn.
  8. Wij hebben daarnaast nog nodig van de verhuurder de volgende informatie: de ingangsdatum, de termijn van de eerste huurperiode, de huurprijs, de hoogte van de borg en eventuele overige aanvullende voorwaarden
  9. Wij informeren de 'gelukkige' kandidaat huurder(s). De verhuurder informeert met een sms'je of e-mail alle 'minder gelukkige' kandidaat huurders dat zij het niet zijn geworden

 

Wanneer worden de nutsvoorzieningen op naam van de huurder gezet?

Om te voorkomen dat energieleveranties 'per ongeluk' op naam van de verhuurder of vorige huurder(s) blijven staan, machtigt elke verhuurder ons via de verhuurvoorwaarden om huurder(s) te verplichten dat voor de eerste afgesproken huurproefperiode altijd het gas, water* en elektra op naam van de huurder(s) via HuysHeeren wordt overgeschreven. Na overschrijving wordt de levering van gas, water en elektra op naam van de verhuurder (of vorige huurder) automatisch stopgezet. Zodra de concept huurovereenkomst door ons is opgesteld, nemen wij contact op met de huurder om de nutsvoorzieningen (gas en elektra) per de ingangsdatum van de huurovereenkomst op naam van de huurder over te zetten. Ga direct naar het overschrijvingsformulier. Natuurlijk mag een huurder hiervoor ook altijd met ons contact opnemen. De huurder hoeft voor deze service niet extra te betalen.

Huurder kan kiezen uit een groot aantal energie-aanbieders, deze zijn vooraf met elkaar vergeleken. Belangrijke punten bij deze vergelijking waren: flexibiliteit, snelheid, kortlopende contracten en natuurlijk de energie prijzen. Na de overschrijving verzorgen wij jaarlijks kosteloos een update van eventuele goedkopere energieleverancier(s). Na de eerste huurproefperiode mag de huurder de energieleveranties ook zelf een andere energieleverancier uitkiezen.

*) overzetten van water verloopt niet altijd via ons

 

 

 

terug naar boven

 

 

 

Wat is een indicatiehuurprijs?

De meeste verhuurders willen eerst weten voor welke huurprijs zij de woning zouden kunnen verhuren. Wij hebben een methode ontwikkeld zodat wij voor vrijwel elke woning in Nederland een indicatiehuurprijs met bijbehorende bandbreedte kunnen berekenen. Belangrijk voor de berekening zijn de gegevens van uw huurwoning en van soortgelijke objecten, zoals: regio, locatie, type woning, de door de gemeente realistisch vastgestelde WOZ waarde en correcte woonoppervlakte. Wij vergelijken uw gegevens met de gegevens van andere verhuurders met soortgelijke woningen, woonoppervlakte en WOZ waarde.

De bandbreedte bestaat uit een ondergrens en een bovengrens van de mogelijk te realiseren huurprijs. De verhuurder bepaalt uiteindelijk altijd zelf de hoogte van de huurprijs. Vraag direct een indicatiehuurprijs aan »

 

 

 

terug naar boven

 

 

 

Mag ik zelf de hoogte van de huurprijs bepalen?

Wat ons betreft bepaalt u altijd zelf de hoogte van de huurprijs. Echter om te kunnen verhuren is in sommige situaties toestemming van derden nodig. Hierbij kunt u denken aan de gemeente, de opstalverzekeraar, de geldverstrekker of de VvE. In sommige gemeenten geldt voor bepaalde wijken verstrekkende belemmerende regels m.b.t. verhuur. Of er is voor huurders een huisvestingsvergunning nodig. Check ook altijd de voorwaarden van uw opstalverzekeraar. Wanneer uw geldverstrekker geen belemmerende bepalingen heeft vastgesteld m.b.t. verhuur is (verdere) toestemming van uw geldverstrekker niet nodig. Bij sommige VvE's is het noodzakelijk om vooraf van die VvE toestemming te krijgen om te mogen verhuren. Onze vorm van tijdelijke verhuur is een normale vorm van verhuur en zal in de meeste gevallen geen belemmeringen opleveren. Toch dient u dit altijd zelf te controleren en zelf voor eventuele toestemming voor verhuur zorg te dragen. Wij benadrukken dat verhuurder altijd zelf verantwoordelijk is en blijft voor eventuele gevolgen door (wettelijke) belemmerende bepalingen inzake de verhuur en inzake de hoogte van de huurprijs. Kijk ook een op onze webpagina 'Huurpprijs specificatie' »

 

 

 

terug naar boven

 

 

 

Is een energielabel verplicht?

Ja, per 1 januari 2015 is het energielabel verplicht bij de presentatie en de oplevering van uw woning, als deze is verhuurd. Mocht u het label tijdens het ondertekenen van de huurovereenkomst van uw woning niet in uw bezit hebben, dan loopt u het risico op een boete die kan oplopen tot € 400,-.

 

 

 

terug naar boven

 

 

 

Hoe maak ik de beste foto's van mijn huurhuis?

Woningfotografie is het belangrijkste onderdeel van een goede woningpresentatie. Op basis van foto’s bepalen potentiële huurders uiteindelijk of zij een bezichtiging aanvragen. Een fotopresentatie moet direct perfect zijn. De eerste weken dat een huis op Pararius staat krijgt deze veel aandacht. U kunt de beste foto’s van uw huurwoning altijd mailen naar info@huysheeren.nl (geef duidelijk in uw mail de postcode en huisnummer aan). Advies; lever de volgende foto's aan: voorgevel, achtergevel, tuin, balkon of dakterras, keuken, woonkamer, badkamer en alle overige slaap-, werk en hobbykamers.

 

 

 

terug naar boven

 

 

 

Hoe kom ik aan een energielabel?

In januari en februari 2015 hebben alle huiseigenaren een brief van de overheid ontvangen met een voorlopig energielabel van hun woning. U maakt deze definitief via een internetapplicatie (https://www.energielabelvoorwoningen.nl/?cookieCheck=true) van de overheid. Een erkende deskundige controleert uw aanvraag en u krijgt het definitief energielabel thuisgestuurd. De kosten verschillen tussen enkele euro’s of enkele tientjes.

De afgelopen jaren is er veel te doen geweest omtrent het energielabel en verplichtingen zijn vaak gewijzigd. Kijk voor de meest actuele stand van zaken op de website van de Rijksoverheid.

 

 

 

terug naar boven

 

 

 

Welke eisen worden er aan kandidaat huurders gesteld?

Vóórdat er een bezichtigingsafspraak kan worden ingepland, ontvangen wij eerst van de kandidaat huurder het gratis huurdersprofiel. Waarom? Omdat een verhuurder huurders met een huurdersprofiel veel beter voorafgaand aan de bezichtiging kan beoordelen. Daarnaast is er een inkomensnorm op basis van het NIBUD. Dit betekent dat het gezamenlijk berekende bruto inkomen hoger moet zijn dan vier keer de totale maandhuur (zie rekenvoorbeelden hieronder).

Rekenvoorbeeld 1

Een alleenstaande kandidaat huurder heeft een bruto maandinkomen van €3600 tot €3800.. Conform de inkomensnorm van het NIBUD ligt de maximale totale huurprijs voor hem op €950 per maand. (dit is 3800 delen door 4 = 950)

Rekenvoorbeeld 2

Een stel kandidaat huurders hebben beide een inkomen, hij heeft een bruto maandinkomen van €1800 tot €2000 en zij heeft een bruto maandinkomen van €800 tot €1000. Conform de inkomensnorm van het NIBUD ligt de maximale totale huurprijs voor dit stel op €750 per maand. (dit is 2000+1000 delen door 4 = 750)

 

 

 

terug naar boven

 

 

 

Wat moet ik doen na de bezichtiging?

Na de bezichtiging(en) verstuurt de verhuurder ons alleen dan een korte reactie per mail als de geschikte huurder is gevonden. Wil de verhuurder aan de geïnteresseerde huurder de huurwoning gaan verhuren en geeft de huurder aan dat hij of zij ook wil huren, dan mailt de verhuurder ons het huurdersprofiel door. Tevens beslist de verhuurder of de 2 Credit Checks afdoende zijn. Vervolgens gaat de verhuurmakelaar direct aan de slag. De uitkomst wordt altijd aan de verhuurder voorgelegd. De verhuurder neemt altijd zelf de eindbeslissing van de woningtoewijzing.

 

 

 

terug naar boven

 

 

 

Brengt HuysHeeren de huurder(s) kosten in rekening?

Nee, wij brengen de huurders geen kosten in rekening. Als de verhuurder een volledige screening wenselijk vindt, dan verplichten wij elke huurder dat hij of zij zelf verantwoordelijk is voor het tijdig aanleveren van de gevraagde documenten. De kosten van een volledige screening bedragen €49,50 (prijspeil 2017). De huurder betaalt vooraf zijn eigen screening.

 

 

 

terug naar boven

 

 

 

Hoe verloopt de oplevering met eindinspectie, sleuteloverdracht en retourbetaling van de borg?

Na de ondertekening voor ontvangst van de opzegging (inclusief de retourzending van de getekende opzeggingsbrief) maakt verhuurder een afspraak voor een 'voorinspectie einde verhuur'. Deze afspraak vindt meestal enige tijd voor de eindoplevering plaats. De bedoeling hiervan is dat eventuele gebreken nog voor de oplevering door de huurder kunnen worden hersteld. Bij de eindinspectie adviseren wij altijd het formulier 'check-out' te gebruiken. Dit om eventuele latere misverstanden te voorkomen.

Diegene die de borg in bewaring heeft is verplicht de betaalde borg terug te storten aan de huurder, als bij oplevering geen sprake is van betalingsachterstanden of geen schade of andere gebreken aan de desbetreffende huurwoning zijn vastgesteld. Gebruikelijk is een termijn van terugbetaling van maximaal 1 maand na de dag van oplevering.

 

 

 

terug naar boven

 

 

 

Krijg ik als verhuurder vooraf inzage in de documenten van de huurder(s)?

Ja, indien de verhuurder een volledige screening wenselijk vindt, dan dient de huurder alle gevraagde documenten eerst aan de verhuurder te verzenden. De verhuurder bepaalt, door verzending aan ons van de documenten, zelf wanneer de screening moet worden uitgevoerd.

 

 

 

terug naar boven

 

 

 

Wie stelt de huurovereenkomst op?

HuysHeeren stelt de huurovereenkomst op. Indien u gebruik maakt van huurcontract generator, dan vult u natuurlijk zelf de gegevens in. Na ontvangst van de betaling wordt de huurovereenkomst per e-mail als PDF verzonden.

 

 

 

terug naar boven

 

 

 

Wat zijn de belangrijkste regels bij de ondertekening van de huurovereenkomst?

  • Er mogen geen doorhalingen, wijzigingen of toevoegingen door partijen in de huurovereenkomst worden gemaakt
  • De sleutel wordt pas overgedragen aan de huurder nadat de huurovereenkomst is ondertekend
  • Elke bladzijde van de huurovereenkomst dient te zijn voorzien van een paraaf van huurder(s) en verhuurder(s)
  • Verhuurder draagt zorg voor de retourzending van de (kopie) getekende originele huurovereenkomst aan HuysHeeren
  • Vul altijd het check-in formulier in en maak eventueel een eigen fotoreportage

 

Wat zijn verhuurvoorwaarden?

In de verhuurvoorwaarden staan een aantal belangrijke aandachtspunten die voor de verhuurder van toepassing kunnen zijn. Wij adviseren elke verhuurder deze goed door te lezen en daar waar nodig actie te ondernemen. Bekijk hier de verhuurvoorwaarden »

 

 

 

terug naar boven

 

 

 

Wat is een gratis huurdersprofiel?

Met een gratis huurdersprofiel kan elke kandidaat huurder zichzelf goed presenteren bij verhuurders en verhuurmakelaars. Kandidaat huurders met een huurdersprofiel krijgen veelal voorrang bij bezichtigingen. Een woning huren begint met het aanmaken van een gratis huurdersprofiel. Met slechts enkele 'basis' gegevens stellen wij voor u gratis een huurdersprofiel op. Bent u bereid om na de woningtoewijzing alle gevraagde documenten (legitimatie, loonstroken e.d.) direct aan te leveren? En heeft u geen bezwaar tegen een toetsing van uw kredietwaardigheid? Dan is een gratis huurdersprofiel ook voor u de beste keuze. Ga naar huurdersprofiel aanmaken »

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

terug naar boven

 

 

 

Is er een voorbeeld van zo'n huurdersprofiel?

Ja, de ingevulde gegevens van de huurder worden één op één door ons doorgemaild aan de verhuurder van de betreffende huurwoning. Als voorbeeld kunt u bekijken welke gegevens ingevuld worden. Ga naar gratis huurdersprofiel »

 

 

 

terug naar boven

 

 

 

Wilt u zich aanmelden voor een opzeggingsbrief, nieuwe huurder of nieuwe huurwoning?

 
 
een opzeggingsbrief (vul de opleverdatum in bij opmerkingen)
een nieuwe huurder
een nieuwe huurwoning
 
 

 

 

 

Wat is een inkomensnorm?

Om in aanmerking te komen voor een huurwoning hanteren de meeste verhuurders een inkomensnorm. Deze norm is conform de standaard inkomensnorm van het NIBUD. Hierbij is het bruto (gezamenlijk) maandinkomen meer dan 4 keer de totale huur. Eventuele betalingsverplichtingen (zoals alimentatie, persoonlijke leningen e.d.) worden op het inkomen in mindering gebracht.

 

 

 

terug naar boven

 

 

 

Wat is de uitkomst van een credit check?

De uitkomst van de Credit Checks geeft met plussen en minnen (++, +~ of ~~) aan hoe de kredietwaardigheid van de betreffende huurder is. De uitkost is samengesteld op basis van de databases van EDR en Experian. De uitkomst (++) is uitstekend met 'geen bijzonderheden' bij de toetsing van de kredietwaardigheid, de uitkomst (~~) is zeer slecht, met 'veel bijzonderheden' bij de toetsing van de kredietwaardigheid. En bij een uitkomst van (+~) adviseren wij u nader onderzoek te laten doen door een andere partij.

 

 

 

terug naar boven

 

 

 

Wat is een borg of waarborg?

Borg, borgsom of waarborgsom is een ander woord voor waarborg of onderpand. Borg betaalt de huurder aan de verhuurder of diens financieel beheerder en deze neemt de borg in bewaring. De borg is de garantie voor de verhuurder dat eventuele beschadigingen aan de huurwoning, veroorzaakt door de huurder, aan de hand van de borg (deels) vergoed kunnen worden. De borg kan ook dienen als betaalmiddel bij een opgelopen huurachterstand.

Wel is de verhuurder of diens financieel beheerder verplicht de betaalde borg terug te storten aan de huurder als bij oplevering geen sprake is van betalingsachterstanden of geen schade of andere gebreken aan de desbetreffende huurwoning zijn vastgesteld. De standaard termijn van terugbetaling is maximaal 1 maand na de dag van oplevering en pas na schriftelijke toestemming en/of bevestiging (per mail) van de verhuurder.

In het algemeen komt de borg overeen met een maand huur. Om er zeker te zijn dat er geen misverstanden ontstaan over de borg, wordt de omschrijving van de borg opgenomen in de huurovereenkomst. Soms gaan er jaren overheen voordat de huurder de woning verlaat. Het kan dan gebeuren dat partijen niet meer weten hoeveel borg er was betaald aan het begin van de huurperiode. Tenzij anders is overeengekomen wordt de borg door de financieel beheerder naar een veilige Derdengeldenrekening van de Rabobank overgemaakt. Verhuurder of diens financieel beheerder betaalt over de door huurder gestorte waarborgsom geen rente.

 

 

 

terug naar boven

 

 

 

Wat is een volledige screening van de huurder(s)?

Elke huurder kan volledig gescreend worden. Hierbij worden alle aangeleverde documenten gecontroleerd en beoordeeld. Daarnaast nemen wij altijd telefonisch contact op met de werkgever.

 

 

 

terug naar boven

 

 

 

Wat is een verhoogde borg?

Indien door de kandidaat huurder niet aan de inkomensnorm kan worden voldaan, bestaat de mogelijkheid om een verhoogde borg bij aanvang van de huurovereenkomst bij de verhuurder of financieel beheerder in bewaring te geven. Deze verhoogde borg geldt als extra zekerheid voor de verhuurder en ontvangt de huurder bij correcte oplevering aan het einde van de huurperiode weer terug.

Rekenvoorbeeld borg plus verhoogde borg

De huurder heeft een bruto inkomen van €2.200,- per maand, de huurprijs is €600,- per maand. De inkomensnorm geeft aan dat het inkomen niet de gehele huurprijs dekt; 4 keer €600,- is €2.400,- oftewel met het inkomen van €2.200,- delen door 4 wordt slechts een huurprijs van €550,- afgedekt. Dit betekent dat €50,- (€600,- minus €550,-) niet is afgedekt door het inkomen.

Om als huurder voor de verhuurder voldoende zekerheid te bieden voor de gehele huurproefperiode van bijvoorbeeld 12 maanden (de eerste maand huur wordt reeds vooraf door de huurder betaald, er blijven dus nog minimaal 11 maanden over), hanteren wij een extra verhoging van de borg van €50,- keer 11 maanden is totaal €550,-. De borg inclusief de verhoogde borg bedraagt in dit voorbeeld €600,- + €550,- is €1.150,-.

 

 

 

terug naar boven

 

 

 

Zijn alle huurwoningen op Pararius nog vrij?

In principe zijn alle door ons geplaatste huurwoningen op Pararius nog beschikbaar. Zodra de verhuurder de woning aan een huurder heeft toegewezen, halen wij de woning van Pararius af.

 

 

 

terug naar boven

 

 

 

Wat is de opzegtermijn van de verhuurder?

Elke huurovereenkomst wordt opgesteld op basis van de Wet Doorstroming Huurmarkt 2015 (WDH2015). Dit betekent dat verhuurder en huurder een eerste huurproefperiode tot maximaal 24 maanden kunnen afgespreken. Verlengen van dezelfde huurovereenkomst met dezelfde huurder(s) is wettelijk niet toegestaan. Dit betekent dat na deze eerste huurproefperiode verhuurder en huurder samen bepalen of de huurovereenkomst wordt opgezegd of dat de huurovereenkomst voor onbepaalde tijd zal worden voortgezet. Tot 1 maand voor het einde van deze eerste huurproefperiode heeft verhuurder de wettelijke mogelijkheid de huurovereenkomst zonder opgaaf van reden te beëindigen. De huurder kan tussentijds altijd met een opzegtermijn van 1 kalendermaand deze huurovereenkomst opzeggen.

Wij mailen verhuurder drie maanden voor het einde van de eerste huurproefperiode altijd de standaard opzeggingsbrief. Verhuurder zal met huurder overleggen of de huurovereenkomst zal worden voortgezet. Er ontstaat volledige huurbescherming wanneer de huurovereenkomst wordt voorgezet voor onbepaalde tijd. Indien de huurovereenkomst wordt beeindigd zal verhuurder de opzeggingsbrief correct verzenden aan huurder. Huurder tekent de opzeggingsbrief voor ontvangst en zendt deze retour aan verhuurder. Verhuurder mailt ons een ondertekende kopie van deze opzeggingsbrief. Let op! Indien wij geen kopie van de opzeggingsbrief ontvangen, gaan wij ervan uit dat de huurovereenkomst voor onbepaalde tijd doorloopt.

 

 

terug naar boven

 

 

 

Wie verzorgt de onderhandelingen bij HuysHeeren?

In principe verzorgt de verhuurder zelf de onderhandelingen met de huurder over de hoogte van de huurprijs, de ingangsdatum, de duur van de huurproefperiode en de hoogte van de borg. Natuurlijk adviseert uw persoonlijke verhuurmakelaar u desgevraagd.

 

 

 

terug naar boven

 

 

 

Wat is een eerste huurproefperiode?

De verhuurder en huurder stellen gezamenlijk de duur van de eerste huurproefperiode vast. Gebruikelijk is een eerste huurproefperiode van 12 maanden, maar in principe is elke periode tot 24 maanden mogelijk. Na deze eerste periode bepalen verhuurder en huurder of de huurovereenkomst voor onbepaalde tijd zal worden voortgezet. Aan het einde van deze eerste periode heeft de verhuurder, conform nieuwe wetgeving (Wet Doorstroming Huurmarkt 2015), de mogelijkheid de huurovereenkomst zonder opgaaf van reden te beëindigen. De huurder kan tussentijds altijd met een opzegtermijn van 1 kalendermaand de huurovereenkomst opzeggen.

 

 

 

terug naar boven

 

 

 

Wat is WDH2015 oftewel de Wet Doorstroming Huurmarkt 2015?

De Wet Doorstroming huurmarkt 2015 (WDH2015) geeft de mogelijkheid om tijdelijke huurcontracten zonder huurbescherming af te sluiten. Waar gaat het precies om? Op 1 juli 2016 is de Wet doorstroming huurmarkt ingevoerd. Daarin is geregeld dat er tijdelijke huurovereenkomsten kunnen worden gesloten. Voor zelfstandige woonruimte voor maximaal 2 jaar en voor onzelfstandige woonruimte voor maximaal 5 jaar. Deze huurovereenkomsten eindigen na afloop van de afgesproken termijn automatisch en hoeven dus niet worden opgezegd, maar wel moet de verhuurder tussen minimaal één en maximaal drie maanden voor de einddatum aanzeggen dat de huurovereenkomst eindigt op datum X. De huurder heeft geen huurbescherming en zal na afloop van deze periode de woning moeten verlaten. De wet heeft tot doel de doorstroming te bevorderen. Volgens de wetgever moet daarom het rigide systeem van huurbescherming wat flexibeler worden, zodat er nu contracten kunnen worden gesloten waarbij de huurder geen huuropzeggingsbescherming heeft. Wel kan de huurder de aanvangshuurprijs tot 6 maanden na afloop van de huurovereenkomst laten toetsen door de huurcommissie. Huurprijsbescherming is er dus wel.

 

 

 

terug naar boven